Glamping w Polsce?
Krótki sezon, pogoda w kratkę, bogata oferta zagraniczna. A mimo wszystko jeżeli już czytasz ten tekst to prawdopodobnie słyszałeś o „sukcesie” osób, które prowadzą miejscówkę glampingową. Jeżeli mierzymy sukces wskaźnikiem obłożenia to owszem, w Polsce takie miejsca przyciągają coraz więcej osób i na horyzoncie nie widać zmiany tego trendu. Tyle, że sukces na poziomie obłożenia nie koniecznie stanowi sukcesu biznesowego. Jeżeli szukasz szybkiej stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału glamping może cię rozczarować. Ten biznes wymaga dużego osobistego zaangażowania a jeżeli nie masz już w portfelu ciekawego kawałka ziemi to na zwrot kapitału czeka się bardzo długo. Są jednak biznesowe plusy. Twoi potencjalni klienci unikają tłumów, raczej szukają ciszy i klimatu na łonie natury. Nie musisz więc celować w topowe lokalizacje turystyczne co wiąże się z wydaniem (lub zamrożeniem) kilku milionów złotych na grunt. Poza tym jeżeli nie popełnisz podstawowych błędów twoja miejscówka może stać się stałym źródłem dochodu przez długie lata.
Gorąca głowa=pusty portfel
Tworzenie miejscówki glampingowej to proces, który może pochłaniać bez reszty… również twoje oszczędności. Utożsamiasz się z miejscem, które tworzysz i przestajesz zwracać uwagę na wydatki. To może doprowadzić do finansowej katastrofy. Spontaniczne działanie ma swoje uroki ale potrzebujesz finansowego planu. Bardzo starannie przelicz nakłady jakie musisz ponieść do uruchomienia miejsca i dodaj do nich min. 30% bufor. Jest wysoce prawdopodobne, że cały ten bufor wykorzystasz. To wszystko przeliczaj regularnie w procesie tworzenia, ponieważ twój budżet będzie się zmieniał wielokrotnie zanim jeszcze pojawią się pierwsi goście. Przy liczeniu przychodów pamiętaj, że bez względu na lokalizację turystyka jest biznesem sezonowym, przy czym pewne regiony cieszą się sezonem dłuższym, a inne krótszym. Próba wydłużenia sezonu dodatkowymi nakładami finansowymi rzadko kiedy ma sens ekonomiczny. Określ swój sezon i skoncentruj się na nim. Bardzo ważne jest też określenie wielkości bazy noclegowej. W zasadzie to przede wszystkim planowana ilość miejsc noclegowych określa w tym biznesie przychód. To z kolei pomoże Ci odpowiedzieć na pytanie czy Twój glamping to nowy sposób na życie czy tylko coś dodatkowego. Jeżeli chciałbyś się z nami skonsultować w tym temacie to zapraszamy do kontaktu.
Daj się odkryć
Miejscówki glampingowe w wielu przypadkach ukryte są w miejscach, o których istnieniu ludzie nie mają pojęcia. Nawet jeżeli stworzysz coś wspaniałego nie oczekuj, że w miesiąc po otwarciu będziesz mieć pełne obłożenie. Ten proces trwa 2-3 lata przy założeniu, że aktywnie będziesz promować swoje miejsce. Jeżeli zupełnie odpuścisz pracę nad promocją możesz nabawić się niemałej frustracji. Z uwagi na fakt, że twój potencjalny klient najprawdopodobniej obyty jest w świecie internetu, to będzie twój podstawowy kanał marketingowy. Podstawowe minimum to strona internetowa lub profil na fb. Kolejny krok to serwisy turystyczne. Oprócz dział szerokiego i dalekiego zasięgu takich jak booking.com czy tripadvisor.com możesz skorzystać z serwisów bardziej niszowych jak glampinghub.com czy nastawiony na rynek polski slowhop.pl.
W biznesie nie zawsze chodzi o sam biznes
Jak już pewnie się zorientowałeś miejscówka glampingowa nie jest inwestycją dla rekinów biznesu. Chyba, że rekin postanowił zostać rentierem. Więc jeżeli marzysz o zamianie Skody na Mercedesa to raczej nie tędy droga. Dlaczego w ogóle w takim razie warto poświęcić temu tyle pracy i pieniędzy? Chyba nie ma jednej odpowiedzi dla wszystkich. Za to ci, którym się udało mówią, że nie zamienili by tej pracy na żadną inną.
Tworzenie campingu, glampingu czy po prostu ośrodka wypoczynkowego to bardzo złożony proces wymagający wiedzy w zakresie prawa, budowlanki, turystyki, marketingu i kilku innych obszarów. Podejmując współpracę z safaritents.pl możesz liczyć na wsparcie merytoryczne. Nie tylko wspomagaliśmy innych przy rozwoju campingów i glampingów ale sami też prowadzimy ośrodek cieszący się niezłymi opiniami.
Comments (0)